Transitie naar combinatie IT en Telecom
oneCentral heeft volgens directeur Marius Savelbergh al jaren geleden ingezet op de combinatie van telefonie en IT. Die investeringen in tijd, kennis en geld betalen zich nu uit. “We streven naar individuele oplossingen die integreren met de bedrijfsvoering van klanten.”
Bedrijven willen telefonie en IT-diensten bij voorkeur geïntegreerd inkopen bij hun ICT-dienstverlener. Bellen met moderne UC-oplossingen en die laten samenwerken met CRM, ERP en andere bedrijfsapplicaties leeft al enige tijd bij ondernemingen maar directeur Marius Savelbergh van oneCentral ziet dat nu echt van de grond komen. “We hebben daar inderdaad al 6 à 7 jaar geleden op ingezet en daar zien we nu de resultaten van”, zegt hij. “De telefooncentrale is niet meer een aparte doos met kabeltjes maar met de conversie naar IP is het een centrale schakel in en met IP-netwerken. Diverse grote leveranciers zoals Broadsoft en Cisco bieden generieke telefoniediensten en die werken prima voor een groot deel van de markt. Maar voor steeds meer bedrijven is communicatie een onderdeel van de bedrijfsvoering en dan zijn die standaardoplossingen al snel onvoldoende.”
Open communicatie
Savelbergh heeft het over webbased communicatieomgevingen die zijn geïntegreerd met telefonie en die verweven steeds meer met bedrijfsapplicaties. Daarom gaan IT-bedrijven in zijn ogen steeds meer op zoek naar integratie. “Er zijn steeds meer moderne oplossingen zoals WebRTC, chat en andere die dusdanig open zijn dat ze kunnen samenwerken met add on-diensten van andere leveranciers. Daar zit de winst voor eindgebruikers. De grenzen vervagen. Dus moet je als leverancier en reseller kijken naar je specialismen en expertise die je klanten kunt bieden. Daar hebben we op ingezet. We vragen partners en klanten welke IT- of telefonie-omgeving ze nu gebruiken en welke gewenste communicatie en bedrijfsapplicaties we daar aan kunnen koppelen. Communicatie is een belangrijk onderdeel van bedrijfsprocessen.”
oneCentral werkt in dit verband al jaren samen met UC-aanbieders zoals Unify en Avaya en ziet nu in de markt dat andere platformaanbieders een vergelijkbare strategie kiezen. Hij juicht dat toe. “Als andere partijen doen wat wij al jaren doen, is dat een bevestiging dat we op de goede weg zijn. Het klopt dat sommige concurrenten dergelijke diensten goedkoop in de markt kunnen zetten en het is alleen maar goed dat die verschillen er zijn. Als anderen marketingtechnisch reuring maken en bedrijven haken daar op in, merken ze vanzelf wat de beperkingen zijn en komen ze bij ons uit.”
Nieuwe partnerships
Savelbergh heeft voor komend jaar een aantal nieuwe partnerships in de pijplijn die spoedig zullen worden aangekondigd. De kern is dat oneCentral in de jaren aan een solide platform heeft gewerkt waar toonaangevende providers hun diensten op aanbieden. “Zo hebben we alle certificeringen van Unify OpenScape en daar zijn we trots op. Unify heeft een koppeling met Skype for Business en zo zijn we samen met partners in staat om een gecombineerde propositie aan te bieden. Deze kan via een traditionele omgeving worden gekoppeld met de backoffice met toestelinformatie en aanwezigheid van medewerkers”, aldus Savelbergh. “We hebben een breed stabiel netwerk waar partners hun diensten op kunnen bouwen dus daar gaan we in 2018 groot op inzetten. De visie voor komend jaar is gericht op samenwerkingen met partners om samen producten en diensten naar de markt brengen. Dit gaat leiden tot een versnelling van de groei van oneCentral.”
Mobiele integratie
Savelbergh spreekt ook vol trots over de geïntegreerde mobiele oplossing op de netwerken van T-Mobile en Vodafone. De vergelijkbare oplossing die bijvoorbeeld KPN biedt, grijpt volgens hem veel meer in op de telefonie-omgeving van bedrijven. Savelbergh gelooft er sterk in dat mobiel de extensie wordt van de bedrijfstelefonie van klanten dus koppelt oneCentral mobiel op een eenvoudige wijze aan de bestaande oplossing. “Mobiel is gewoon een onderdeel van de IT-keten. We kijken daarom steeds individueel naar hoe klanten hun mobiele communicatie hebben geregeld en daar stellen wij de mobiele oplossing op in”, zegt hij.
Deze mobiele integratie is volgens Savelbergh het bewijs dat oneCentral als platformaanbieder meer kan betekenen voor partners dan reguliere providers. “Het gros van onze klanten is als individu op ons netwerk aangesloten. We zien resellers migreren naar een wholesale model en wil hun diensten aanbieden op ons platform. Diensten gaan naar een recurring businessmodel en worden niet zoals afgelopen jaren ingericht op projectmatige basis. Anders sta je na drie jaar weer op de stoep. Het brengt wel met zich mee dat je als reseller eerst even de broekriem moet aantrekken om die slag te maken maar daarna pluk je er de vruchten van.”
Specialisten
Veel telecombedrijven hebben die conversie nog niet gemaakt en oriënteren zich op die strategie. Savelbergh ziet overigens wel veel resellers die hun klanten aansluiten bij de grote partijen en werken met een kick back. Het vervelende daarvan is dat ze volgens hem dan afhankelijk van de grote operators terwijl ze beter de shift kunnen maken naar de waarde van hun aanbod voor klanten. “Er ontstaat zo ruimte voor specialisten en bedrijven die luisteren naar wat klanten echt willen. Maatwerk dus. Het worden interessante jaren. Als onafhankelijke specialistische partij zijn wij de enabler voor dit soort oplossingen.”
Channel Connect 8
Interview: Rene Frederick
Fotografie: Karen Steenwinkel