The voice of Primera
Ruim 200 Primera gemakswinkels krijgen nieuwe telefoonaansluiting
Vanwege de uitfasering van ISDN in september 2019 moesten de Primera gemakswinkels op zoek naar een alternatief voor hun telefonie. Na een inventarisatie bleek telecomprovider oneCentral als enige aanbieder de telefoonaansluitingen te kunnen leveren via bestaande internetverbindingen. Nu kunnen ruim 220 winkeleigenaren hun telefonie regelen via geautomatiseerd bestelprocessen van oneCentral.
De gemakswinkels van Primera zijn niet weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Ze verkopen tabak, tijdschriften, kansspelen, boeken, cadeaukaarten, tickets voor evenementen en veel meer. Primera is een coöperatie met 520 aangesloten winkels die in eigendom zijn van zelfstandige ondernemers. Het hoofdkantoor in Waardenburg ondersteunt de zelfstandige winkeliers met diensten op het gebied van inkoop, ICT en administratie.
ICT-manager Frank Evelein is vanuit het hoofdkantoor verantwoordelijk voor alle ICT binnen de coöperatie. “Het gaat dan om kassa’s, pinsystemen en alle andere apparaten die op ons netwerk zijn aangesloten”, vertelt hij. “Voor elke winkel hebben we een internetaansluiting geregeld voor het doen van bestellingen, het verrichten van pintransacties, het opwaarderen van kaarten en de betalingen via de kassa. Een winkel kan niet zonder internet.”
Het aanwezige netwerk in elke winkel is streng beveiligd en heeft beperkte mogelijkheden voor een winkelier. “We het risico op virussen of andere aanval het netwerk in de winkel voorkomen. Daarom beheren we de internetverbindingen van de winkels vanuit het hoofdkantoor”, zegt Evelein. “Elke winkel heeft tevens een back-up via 4G. Als de vaste internetverbinding uitvalt, blijven alle aangesloten systemen functioneren via 4G.”
Centrale inkoopovereenkomst
Door het uitfaseren van ISDN door KPN moesten de winkeliers van Primera noodgedwongen op zoek naar alternatief. Na een inventarisatie bleek dat meerdere partijen wel een nieuwe telefoonaansluiting voor de winkels konden leveren, maar alleen door nieuwe fysieke verbindingen aan te leggen. Dat betekende extra kosten voor elke winkelier. Telecomprovider oneCentral kon als enige nieuwe telefoonaansluitingen voor de winkels leveren via de aanwezige internetverbindingen.
Evelein: “Vanuit het hoofdkantoor hebben we een centrale inkoopovereenkomst voor telefonie met oneCentral afgesloten waarvan alle winkeliers van Primera profiteren. Elke winkelier had de keuze om hier wel of geen gebruik van te maken. Van de ruim 500 winkels hebben inmiddels meer dan 220 winkels van het aanbod gebruik gemaakt.”
oneCentral heeft samen met Primera gezorgd voor een geheel geautomatiseerd bestelproces. Via een online aanvraagformulier op het intranet van Primera kunnen winkeliers nieuwe telefoonaansluitingen bestellen en daarbij vermelden ze ook gegevens over hun lopende telefoniecontract. Zo kan oneCentral onmiddellijk aan de slag met de opdracht, controleren of de telefoonlijn en aansluiting vrij zijn voor portering. Vervolgens wordt het bestaande nummer overgezet. De doorlooptijd van een aanvraag voor een nieuwe telefoonlijn bedroeg ongeveer een week door het geautomatiseerde bestelproces.
Geautomatiseerd bestelproces
oneCentral heeft samen met Primera gezorgd voor een geheel geautomatiseerd bestelproces. Via een online aanvraagformulier op het intranet van Primera kunnen winkeliers nieuwe telefoonaansluitingen bestellen en daarbij vermelden ze ook gegevens over hun lopende telefoniecontract. Zo kan oneCentral onmiddellijk aan de slag met de opdracht, controleren of de telefoonlijn en aansluiting vrij zijn voor portering. Vervolgens wordt het bestaande nummer overgezet. De doorlooptijd van een aanvraag voor een nieuwe telefoonlijn bedroeg ongeveer een week door het geautomatiseerde bestelproces.
DECT-toestellen
De eerste groep winkeliers die koos voor een telefoonaansluiting voor oneCentral, hebben één of meerdere draadloze Gigaset N510 DECT-toestellen ontvangen via ICT-dienstverlener Monteba. Deze sets en toestellen zijn, na de portering van de nummers door oneCentral, geconfigureerd door Monteba voor een bepaalde winkel en via het distributienetwerk van Primera naar de winkels verzonden. De winkelier hoefde de telefoon alleen in de modem te prikken en kon direct bellen.
Voordelen winkeliers
De oplossing van oneCentral biedt de winkeliers diverse voordelen op het gebied van facturatie, kosten, fraudepreventie en geluidskwaliteit. Het hoofdkantoor van Primera krijgt maandelijks van oneCentral een verzamelfactuur voor de telefonie van alle winkels die dan automatisch voor de belkosten worden doorbelast. Dat is scheelt de ondernemers een aparte factuur voor hun telefoongebruik.
Daarnaast besparen de winkeliers nu enkele tientjes per maand ten opzichte van de oude situatie. Op jaarbasis is dat een forse besparing. Voor onbeperkt vast en mobiel bellen binnen Nederland rekent oneCentral een vast maandbedrag. Voor bellen naar het buitenland en betaalnummers gelden vanzelfsprekend aparte tarieven.
Dan is er nog het dashboard van oneCentral waarmee het hoofdkantoor limieten kan instellen op bellen naar buitenlandse of servicenummers. Als winkeliers een bepaald bedrag overschrijdt, treedt automatisch een blokkade als beveiliging in werking. Het hoofdkantoor krijgt dan automatisch een notificatie om mogelijk misbruik van een aansluiting te voorkomen.
Nog een voordeel is de geluidskwaliteit van de gesprekken. Deze is kraakhelder en veelal beter dan voorheen. De reden is dat het netwerk van oneCentral een audio-codec gebruikt dat voor een uitstekende geluidskwaliteit zorgt.
Tevreden over samenwerking
Al met al is ICT-manager Frank Evelein van Primera dus erg tevreden over de dienstleverlening van oneCentral. “Door het geautomatiseerde bestelproces kan telecomprovider oneCentral binnen een week een telefoonlijn voor een winkelier opleveren. De overstap is goed verlopen en onze winkeliers zijn zeer tevreden met hun nieuwe telefoonaansluiting.”
Dit artikel is ook verschenen in ChannelConnect