Primera

oneCentral biedt:
- Voordelig bellen in 200 winkels in Nederland
- Overstappen zonder aanleg nieuwe infrastructuur
- Back-up met mobiele 4G-verbindingen
Vanwege de uitfasering van ISDN in september 2019 moesten de Primera gemakswinkels op zoek naar een alternatief voor hun telefonie. Na een inventarisatie bleek telecomprovider oneCentral als enige aanbieder de telefoonaansluitingen te kunnen leveren via bestaande internetlijnen. Nu kunnen ruim 220 winkeleigenaren hun telefonie regelen via geautomatiseerde bestelprocessen van oneCentral.
De gemakswinkels van Primera zijn niet weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Ze verkopen tabak, tijdschriften, kansspelen, boeken, cadeaukaarten, tickets voor evenementen en veel meer. Primera is een coöperatie met 520 aangesloten winkels die in eigendom zijn van zelfstandige ondernemers. Het hoofdkantoor in Waardenburg ondersteunt de zelfstandige winkeliers met diensten op het gebied van inkoop, ICT en administratie.
ICT-manager Frank Evelein is vanuit het hoofdkantoor verantwoordelijk voor alle ICT binnen de coöperatie. “Het gaat dan om kassa’s, pinsystemen en alle andere apparaten die op ons netwerk zijn aangesloten”, vertelt hij. “Voor elke winkel hebben we een internetaansluiting geregeld voor het doen van bestellingen, het verrichten van pintransacties, het opwaarderen van kaarten en de betalingen via de kassa. Een winkel kan niet zonder internet.”
Het aanwezige netwerk in elke winkel is streng beveiligd en heeft beperkte mogelijkheden voor een winkelier. “We willen het risico op virussen of andere aanvallen op het netwerk in de winkel voorkomen. Daarom beheren we de internetverbindingen van de winkels vanuit het hoofdkantoor”, zegt Evelein. “Elke winkel heeft tevens een back-up via 4G. Als de vaste internetverbinding uitvalt, blijven alle aangesloten systemen functioneren via 4G.”
Centrale inkoopovereenkomst
Door het uitfaseren van ISDN door KPN moesten de winkeliers van Primera noodgedwongen op zoek naar alternatief. Na een inventarisatie bleek dat meerdere partijen wel een nieuwe telefoonaansluiting voor de winkels konden leveren, maar alleen door nieuwe fysieke verbindingen aan te leggen. Dat betekende extra kosten voor elke winkelier. Telecomprovider oneCentral kon als enige nieuwe telefoonaansluitingen voor de winkels leveren via de aanwezige internetverbindingen…