Hamburg Süd

oneCentral biedt:
- Naadloze verhuizing telefonie naar Groot Handelsgebouw
- Aanleg SDSL in nieuwe kantoor
- Besparingen op telefoniekosten
Voor een grote rederij als Hamburg Süd is goede bereikbaarheid essentieel. De verhuizing naar een nieuwe locatie in Rotterdam was dan ook de perfecte gelegenheid om de zakelijke telefonie eens tegen het licht te houden. oneCentral en partner Trends ICT Groep hebben het hele traject voor de rederij uitgevoerd.
De verhuizing van Hamburg Süd naar een ander kantoor in Rotterdam was het uitgelezen moment om de kosten van de zakelijke telefonie en verbeteringen in de telecominfrastructuur te evalueren. Hamburg Süd schakelde daarom Trends ICT Groep als vaste IT-leverancier in. Na een grondige inventarisatie van de technische noodzakelijkheden zijn de wensen van Hamburg Süd in kaart gebracht. Dit heeft geresulteerd in een strak migratieplan dat is uitgevoerd in samenwerking met oneCentral.
Kostenverlaging zonder kwaliteitsverlies
Een wens van Hamburg Süd was het reduceren van de vaste telefoniekosten, uiteraard zonder in te boeten op kwaliteit en zonder de uptime in gevaar te brengen. Trends heeft diverse opties verkend en dit resulteerde in de keuze voor IP-telefonie als kostenbesparende maatregel. Telefoonverkeer wordt als data dan gerouteerd via een beveiligde internetverbinding op een SDSL-connectie.
Toch kan het aanleggen van een SDSL-verbinding op een nieuwe locatie ook uitdagingen met zich meebrengen. Omdat oneCentral ruime ervaring heeft met een technische uitdaging als deze, was de keuze snel gemaakt. oneCentral en Trends ICT Group hebben gedurende het oplevertraject intensief contact gehouden over de migratie, planning en oplevering van de verhuizing van Hamburg Süd. De voorbereidingen startten enkele maanden daarvoor al om te voorkomen dat Hamburg Süd telefonisch op enig moment onbereikbaar zou zijn. De afspraak in het plan van aanpak is dat de exploitatie van de verbindingen in handen ligt van oneCentral en dat de configuratie van de telefooncentrale en toestellen wordt uitgevoerd door Trends. Hamburg Süd beheert zelf de telefooncentrale, ook na oplevering.
DSL-lijnen aansluiten
Hamburg Süd is gevestigd in een verzamelgebouw met meerdere DSL-lijnen (ISRA-aansluitpunten) op hetzelfde adres. Om de technische uitdaging van het vinden van het juiste aansluitpunt voor het kantoor van Hamburg Süd te ondervangen, beschikt oneCentral over tools die precies achterhalen welke aansluiting op welke locatie in het pand moet komen. Technisch support medewerker Kevin Cheng van oneCentral is hiervoor verantwoordelijk. “Het kan een uitdaging zijn om uit te zoeken waar het juiste ISRA-punt in een pand zit, zeker in een gebouw van dit formaat. Maar met de nodige tools en ervaring was dat snel voor elkaar.”
Oplevering
Nadat de order gereed is gemaakt, is deze door KPN opgeleverd. Na oplevering ontvangt oneCentral bericht van KPN dat het signaal wordt doorgegeven op een specifiek aderpaar op het desbetreffende ISRA-punt, waarna oneCentral de router op het juiste aansluitpunt installeert en deze oplevert. Vanaf hier nemen de engineers van Trends ICT Groep het stokje over voor de installatie en configuratie van de gewenste instellingen van de telefooncentrale en het aansluiten van de toestellen. Gedurende deze procedure staat een engineer van oneCentral stand-by voor eventuele ondersteuning. De lijn is uitvoerig getest op mogelijke problemen en als de engineer van Trends ICT Groep zeker is dat alles naar behoren werkt, wordt de gehele oplossing opgeleverd. Vanaf dat moment is Hamburg Süd volledig overgestapt op bellen via data. Het bedrijf is geen moment onbereikbaar geweest.
Zeer tevreden
Manager IT Marcel Roelse van Hamburg Süd Nederland is zeer tevreden. “Met oneCentral hebben we een besparing van 25 procent gerealiseerd en is ons vangnet voor storingen bovendien verbeterd”, zegt Roelse. Ook over de service van oneCentral is hij enthousiast. “Wij hadden een probleem met het uitbellen naar België en oneCentral was in staat om dit op te sporen en te verhelpen. oneCentral onderscheidt zich van andere telecomproviders door de goede spraakkwaliteit, lage kosten en snelle service bij problemen.”