Maart 2017

Vast-Mobiele integratie belangrijk voor goede klantervaring.

We worden met z’n allen steeds mobieler. Op ieder moment van de dag, ongeacht de locatie en verbinding, willen zakelijke eindgebruikers kunnen werken. Soms op de vaste werkplek, in andere gevallen met de laptop en smartphone thuis of onderweg. “Werknemers zijn daardoor ook steeds tevredener”, zegt Marius Savelbergh van oneCentral.

Smartphones vallen niet meer weg te denken uit het zakelijke leven en nemen inmiddels een centrale plaats in binnen de ICT-omgeving van bedrijven en organisaties. De verscheidenheid aan mobiele devices stelt organisaties voor vraagstukken als kostenbeheersing en security. Veel organisaties vragen zich hardop af hoe het gebruik van mobiele data past in het gedefinieerde ICT-beleid. “Bedrijven en organisaties vinden bereikbaarheid cruciaal”, zegt directeur en oprichter Marius Savelbergh van oneCentral. “Daarom wordt er steeds meer over de integratie van de mobiele telefoon met de vaste telefonieomgeving gesproken. Het gemak om opdrachtgevers onderweg te woord te staan en daarna het gesprek te kunnen doorverbinden naar de juiste collega op kantoor of mobiel, draagt bij aan de positieve klantbeleving.”

Het Haarlemse bedrijf oneCentral biedt haar partners een virtuele marktplaats met een modulair aanbod van providerdiensten met de nadruk op communicatie. Het zelf ontwikkelde voiceplatform Callocate is gecertificeerd voor Unify, NEC, Mitel, 3CX en Microsoft Skype for Business en heeft directe koppelingen met internationale vaste en mobiele operators. De uitrol en deployment van Skype For Business wordt voor partners verzorgd. Daarna wordt de basis opgeleverd aan de partner, waarbij deze de configuratie en de klant specifieke invulling voor de eindklant kan verzorgen. Daarbij worden ook additionele features en extra functionaliteit van derden toegevoegd tot een totaaloplossing die partners zelf kunnen leveren. oneCentral zorgt voor de stabiele virtuele omgeving en snelle deployment en complementeert dit met gecertificeerde SIP-trunks.

Financiële voordelen

De integratie van mobiele apparaten met de vaste telefonieomgeving is een belangrijk onderdeel van oneCentral’s portfolio. Mobiliteit leidt volgens het bedrijf tot een betere beheersing en zelfs verlaging van de telecomkosten. De combinatie van vast en mobiel maakt het mogelijk om één alomvattende TCO-berekening te maken. “Vast-mobiele integratie geeft inzicht en een grote mate van voorspelbaarheid van de totale communicatiekosten. Een mooi voorbeeld van deze integratie is om uitgaande internationale telefoongesprekken altijd via het vaste netwerk te laten verlopen en niet via het duurdere mobiele netwerk”, aldus de directeur.

Dankzij de vast-mobiel integratie zijn efficiënte basisfunctionaliteiten ook beschikbaar op de mobiele telefoon. Enkele voorbeelden hiervan zijn functies als directe inzage in de beschikbaarheid van de mobiele gebruikers, intern doorverbinden en ruggespraak houden, gescheiden zakelijke voicemail of het direct opzetten van- of deelname aan conference calls, zo geeft Savelbergh aan.

Integratie met bedrijfsapplicaties

Smartphones hebben standaard toegang tot data via de omgeving van telecomaanbieders, maar oneCentral biedt met de Air MX oplossing mogelijkheden voor een afgeschermde omgeving. Hiermee kunnen eindgebruikers de informatie conform de policy van de onderneming beheren en is de veiligheid van de zakelijke gegevens gewaarborgd. Ook is financiële integratie mogelijk en worden afspraken gemaakt over de variabele kosten en de hoogte van verrekening van de belkosten. Vaak is hier ook sprake van een fair use policy zodat verrekening kan plaatsvinden bij afwijkend gebruik.

Volledige netwerkintegratie

De integratie van oneCentral Air MX is op netwerkniveau en maakt geen gebruik van een applicatie op het toestel zelf. “Hierdoor blijven de functionaliteiten voor iedereen beschikbaar”, zegt Savelbergh. “Het mobiele toestel registreert zich zelf als gebruiker op de vaste telefonieomgeving. Net als een vast toestel dus. Voor de telefooncentrale is er geen onderscheid tussen een mobiele gebruiker en een vast toestel. Uitbellen gebeurt altijd via de telefooncentrale en ook inkomende gesprekken worden via de telefooncentrale geleid. Het mobiele toestel blijft bereikbaar onder een vast nummer of het eigen mobiele nummer, waarbij het vaste toestel op kantoor kan worden bijgeschakeld. Eindgebruikers kunnen zo zelf bepalen waar ze het gesprek aannemen. Steeds meer gebruikers kiezen er volgens Savelbergh voor om het mobiele nummer te blijven gebruiken, maar dan met de altijd beschikbare extra functionaliteiten zoals doorverbinden en ruggespraak.

oneCentral levert de vast-mobiele diensten van Air MX zelf. “Wij kiezen uitdrukkelijk voor volledige technische integratie”, zegt Savelbergh. “Wij leveren geen mobiele abonnementen, maar een mobiele extensie op de telefooncentrale. Een oplossing met ruime functionaliteit, efficiëntie mogelijkheden en hoge beschikbaarheid. De oplossing Air MX is gecertificeerd voor de Unify OpenScape Business S-systemen en werkt ook samen met de Cisco Call Manager. Daarnaast is de omgeving ook spoedig beschikbaar voor Skype For Business, Swyx en 3CX.”

Failover route

De hoge beschikbaarheid wordt mede geborgd door de failover route die oneCentral ook voor mobiele gebruikers inzet. Is de telefooncentrale een keer niet bereikbaar, dan blijven de mobiele toestellen via de failover route gewoon bereikbaar, zelfs op het vaste nummer. Zo blijkt dat bedrijven volgens Savelbergh niet alleen kiezen voor een vast-mobiel oplossing omwille van kostenbesparingen. “Minstens zo belangrijk zijn de toename van de klanttevredenheid en positieve invloed op de winstgevendheid van de onderneming. De beschikbare functionaliteit en mogelijkheden om bedrijfsapplicaties te integreren, zijn echter veel vaker de aanleiding. Toegang tot bedrijfskritische gegevens, juist als zij onderweg zijn, is essentieel voor de effciëntie van de mobiele werkers.”

Bron: http://channelconnect.nl
Door: Rene Frederick