oneCentral biedt nu Outporting module voor partners
oneCentral heeft in december de Outporting module geactiveerd voor Solution Partners. De nieuwe module is beschikbaar in de my.oneCentral partnerportal en vereenvoudigt het overstapproces als partners Nederlandse nummers voor klanten moeten verhuizen naar een andere aanbieder. Vooralsnog gaat het om Nederlandse nummers, maar op termijn gaan we hier ook buitenlandse nummers aan toevoegen.
De Outporting module vereenvoudigt en automatiseert OneCentral het proces van overstappen voor partners. Alle in- en uitporteringen zijn nu inzichtelijk en snel vindbaar in de my.oneCentral portal. Hierdoor heeft het proces veel minder handelingen en gaat het sneller. Partners voldoen hiermee ook aan alle regelgeving van de vereniging COIN waar alle operators en telecomdienstverleners zijn aangesloten.
Een ander voordeel van de module is dat partners nu een historisch overzicht hebben van alle uitporteringsverzoeken. Als er discussie ontstaat over een portering, dan vinden zij die informatie overzichtelijk terug op één plek. Bovendien kunnen ze makkelijker trends signaleren van overstappers. Zijn er redenen waarom klanten overstappen? Zijn er periodes in het jaar wanneer meer of minder klanten willen overstappen? Naar welke aanbieder stappen ze over? Met deze informatie kunnen partners anticiperen en reageren.
Binnen twee werkdagen reageren
Als een klant wil overstappen, wordt dit door de nieuwe aanbieder geïnitieerd met het porteringsverzoek. Als een verzoek bij oneCentral binnenkomt, maakt de module direct een automatische mail aan voor de betreffende partner. Die partners moet dan binnen 2 werkdagen reageren op dit verzoek. Het oneCentral Service Team zal het verzoek na 24 uur herhalen als een partner niet reageert. Als hij daar ook niet op reageert, zal het Service Team het porteringsverzoek namens de partner accepteren. Het is dus zaak dat partners hun mail goed monitoren om te voorkomen dat ze deze verzoeken over het hoofd zien.
Porteringen accepteren en weigeren
In de my.oneCentral portal kan een partner kiezen voor ‘Accepteren’. De module verzendt het geaccepteerde verzoek naar de nieuwe aanbieder die de overstap mogelijk maakt binnen de nieuwe porteringsregels van COIN. De bestaande aanbieder kan het uitporteringsverzoek in de my.oneCentral portal ook ‘Niet accepteren’ voor een nummer of nummerreeks als NAW-gegevens op het verzoek niet kloppen of als de klant nog langer dan 120 dagen onder contract zit. De nieuwe operator moet dan de juiste gegevens aanleveren. oneCentral blijft de dienstverlening doorzetten tot portering heeft plaatsgevonden.
Het belang van Outporting
Alle operators en telecomdienstverleners binnen de vereniging COIN hebben regels gesteld voor het porteren van klanten. “Bij oneCentral vinden we het belangrijk dat klanten vertrouwen hebben in de dienstverlening van de telecomsector”, zegt Theo Belder van oneCentral. “Natuurlijk is het vervelend om klanten te verliezen. Maar als ze echt willen overstappen, moeten we er als telecomoperators voor zorgen dat de overstap voldoet aan de richtlijnen die we als sector hebben opgesteld en dat het proces netjes verloopt.”
Vragen?
Vragen over deze module of over het porteren van klanten? Ons Service Team helpt je graag verder.