Mobiliteit altijd benaderen als één dienst’
Integratie van vaste en mobiele communicatie is een populaire functionaliteit en wordt in diverse gedaantes aangeboden. oneCentral biedt met de dienst Air MX een native oplossing die een directe netwerkverbinding legt tussen een telefooncentrale op het oneCentral-platform in de cloud en mobiele toestellen van klanten.
Air MX is nu ook beschikbaar als hybride oplossing op de netwerken van T-Mobile én Vodafone. Zo kunnen bedrijven kiezen voor één van de operators of een combinatie van beide.
Air MX van oneCentral bestaat al een paar jaar en heeft zich bewezen als betrouwbare dienst voor vast-mobiele integratie. De oplossing is in-house ontwikkeld op het eigen communicatieplatform. Air MX voorziet volgens CEO Marius Savelbergh in een groeiende behoefte bij bedrijven. Partners krijgen in toenemende mate vragen over het integreren van vaste en mobiele communicatie bij hun klanten. In dat licht heeft oneCentral de oplossing Air MX recent interessanter gemaakt door uitbreiding met grotere databundels. Plus, de hybride oplossing waardoor bedrijven nu kunnen kiezen voor het mobiele netwerk van T-Mobile, dat van Vodafone of een combinatie van beide. Momenteel wordt gewerkt aan de e-SIM’s die op korte termijn beschikbaar worden voor partners.
Directe koppeling
oneCentral heeft bij de bouw van Air MX gekozen voor een directe koppeling tussen telefooncentrales van klanten op het oneCentral-platform in het datacenter of op locatie en de SIM’s op de mobiele netwerken van T-Mobile en Vodafone. “De intelligentie zit ‘m in de combinatie van de netwerken en de PBX-oplossingen op ons platform. De werking van toestellen is zo onveranderd en bovendien kunnen bedrijven hierdoor alle merken en types aansluiten. De features zijn ook eenvoudiger uit te breiden en klanten kunnen makkelijker additionele beveiliging en extra filters activeren. De directe koppeling zorgt bovendien voor een aanmerkelijk betere gesprekskwaliteit dan bij oplossingen die gebruik maken van de dataverbindingen van een mobiel netwerk”, zegt Savelbergh. “Al met al kunnen we de kwaliteit beter garanderen en sluiten we beter aan bij de wensen van klanten. Bedrijven willen hun medewerkers nu uitrusten met betere communicatietools aangezien het gaat om de bereikbaarheid van hun organisatie.”
Huiver wegnemen
Overigens vindt Savelbergh de term VaMo eigenlijk een beetje verwarrend. Zo lijkt het volgens hem dat vaste en mobiele communicatie twee domeinen zijn die moeten worden gecombineerd. “oneCentral heeft vast-mobiel altijd als één dienst benaderd. We verwachten van partners dat ze er op deze manier met klanten over praten”, zegt hij. “Hetzelfde geldt overigens voor spraak en data. Veel bedrijven denken bij VaMo aan vaste en mobiele telefonie maar waarom zouden ze hun mobiele data daar niet in betrekken? Zo zorg je ervoor dat je inzicht krijgt in wat medewerkers doen met die mobiele data en kun je je organisatie beter managen en sturen. Zeker in ‘het nieuwe normaal’ met een groeiend aantal flexwerkers kan meer inzicht helpen met strategische keuzes. Praat daarover met medewerkers en stel een duidelijk beleid op met een firewall, policies, rechten en afspraken over werktijden. Al die informatie zit in het netwerk en is gekoppeld via de SIM-kaart. Natuurlijk kan het voorkomen dat bedrijven en werknemers nog wat huiverig zijn of moeite hebben met alle instellingen van deze moderne communicatieoplossingen. Partners kunnen die huiver wegnemen door met de klant mee te denken.”
Partners
oneCentral Air MX wordt uiteraard ook door partners aangeboden. Voor hen is volgens Savelbergh van belang dat ze niet in de traditionele interpretatie van VaMo blijven hangen maar juist hun toegevoegde waarde laten zien. “De mobiele telefoon met internet, verbindingen en bundels is onderdeel van de bedrijfsvoering. Daar hoort continuïteit bij. Partners kunnen dit gieten in een echte vast-mobiele oplossing die ze voor klanten implementeren”, denkt Savelbergh. “Klanten hebben deze behoefte, maar ze willen geen ingewikkelde implementatietrajecten en instellingen beheren. Er zijn tegenwoordig ook zo veel technische mogelijkheden. Van hosted telefonie, mobiele abonnementen, databundels en verbindingen tot applicaties, bereikbaarheidsoplossingen en collaborationtools. Logisch dat veel bedrijven het moeilijk vinden te definiëren hoe ze het precies willen. De technologie moet voor hen werken. Om dit te bereiken moet je als organisatie eerst organiseren en dan automatiseren. En dat vraagt om geduld en een luisterend oor. In die dialoog ontdekken mensen wat voor hen werkt. Zo maak je als partner het verschil en kun je combinaties maken die aansluiten bij de behoeftes van de klant. Er is niet één ultieme oplossing.”
Zes voordelen van VaMo
De oplossing Air MX van oneCentral integreert vaste en mobiele communicatie door de SIM-kaarten van mobiele telefoons als een directe vaste extensie op de telefooncentrale te koppelen. Deze methode heeft 6 grote voordelen:
- Keuzevrijheid provider – de hybride oplossing gebruikt de mobiele netwerken van T-Mobile en Vodafone zodat klanten kunnen kiezen voor één van deze operators of een combinatie van beide.
- Geen installatie – de oplossing is gebouwd in het telefonienetwerk en dus hoeft er niks te worden geïnstalleerd en is de oplossing geschikt voor alle types toestellen en besturingssystemen.
- Beveiliging en filtering – mobiele data is extra beveiligd tegen virussen en malware. Deze filters bevorderen de veiligheid en snelheid.
- Eigen PBX – mobiele telefoons kunnen worden gekoppeld met telefooncentrales van alle gerenommeerde merken inclusief ondersteuning.
- Constante doorontwikkeling – de dienst draait in het netwerk en dus kunnen klanten makkelijk nieuwe features toevoegen zoals out-of-office schakeling, rapportage zakelijk- en privégebruik en internationale nummers.
- Flexibel contract – contracten zijn mogelijk vanaf één maand en opzeggen kan per maand.