oneCentral, provider van zakelijke communicatie-oplossingen, biedt sinds kort Microsoft Direct Routing aan zijn partners aan. Zes vragen aan Jan-Willem van der Meij, technisch manager bij oneCentral, over het hoe en waarom van deze dienst. 

Jan-Willem van der Meij, technisch manager oneCentral over Microsoft Direct Routing.

Jan-Willem van der Meij, technisch manager oneCentral

Wat is Microsoft Direct Routing?
Met Microsoft Direct Routing wordt de nieuwste UC-dienst van Microsoft, Microsoft Teams, gekoppeld aan het traditionele telefoonnetwerk. Hierdoor is het voor bedrijven mogelijk om bestaande telefoonnummers te koppelen aan de Teams-clients van de werknemers. Jan-Willem van der Meij: “Technisch gezien, is het een door oneCentral beheerde SIP-koppeling met een Audiocodes gateway functie naar de Office 365-omgeving van de klant. Microsoft Direct Routing maakt het mogelijk om lokale telefonie te koppelen aan Teams in Office 365 en zo een hybride omgeving te creëren. De Teams-client kan dan worden gebruikt om te bellen en gebeld te worden via de telecomprovider van de klant.” Het is met Direct Routing niet meer nodig om nummers of nummerblokken te migreren naar Office 365 of om bijvoorbeeld Skype CCE (Cloud Connector Edition) te implementeren. Er wordt een SIP-trunk gekoppeld aan een Session Border Controller die direct communiceert met Office 365.

Waarom biedt oneCentral deze dienst aan?
“Microsoft heeft door de jaren heen steeds aan deze dienstverlening gesleuteld. De ene keer kon je wel als provider rechtstreeks koppelen, de andere keer weer niet. De afgelopen jaren was dit in Skype for Business alleen op een heel omslachtige manier mogelijk. Met de nieuwe Microsoft Teams-omgeving is er functionaliteit toegevoegd waardoor andere innovatieve operators zoals oneCentral weer makkelijker de koppeling kunnen maken en toegevoegde waarde kunnen leveren. Nu kun je direct in Office 365 een koppeling maken met ons platform.”

Op welke wijze past Direct Routing in het portfolio van oneCentral?
“Deze dienst past volledig bij ons omdat wij onze innovatieve telefoniediensten platformonafhankelijk aanbieden aan onze partners. Wij bieden gecertificeerde oplossingen aan voor de telefonieplatformen van alle grote merken, zoals Unify, Avaya, Cisco, 3CX en nu dus ook van Microsoft. Bovendien denken wij hiermee een breder partnerkanaal aan te boren. Microsoft-diensten worden zeer regelmatig aangeboden door business partners die voice niet of nauwelijks in het portfolio hebben. Onze dienstverlening zorgt ervoor dat die Microsoft-partners ook onafhankelijk van de grote telecomproviders kunnen opereren. Denk hierbij aan KPN en Vodafone die zelf ook veel uitgebreide Microsoft-diensten aanbieden en dus een grote concurrent zijn voor Microsoft-partners. Je kunt dus als Microsoft-specialist beter met oneCentral samenwerken dan met je grootste concurrent.”

Voor welke business partners is deze dienst interessant?
“Voor alle business partners die Microsoft-dienstverlening in hun portfolio hebben; partijen die zich op werkplekbeheer richten en de complete Office-omgeving ondersteunen voor hun klanten. Het traditionele telecomkanaal levert meestal al koppelingen met Skype en Teams via de PBX. Maar deze dienst is vooral interessant voor partners die nooit met de PBX te maken gehad hebben. Zij kunnen naast de automatisering dankzij oneCentral nu veel makkelijker telefonie erbij aanbieden. Een interessante extra inkomstenbron.”

Welk probleem lost deze dienst voor een eindklant op?
Dankzij Microsoft Direct Routing kan de eindklant zijn ‘normale’ telefoonnummer behouden en toch via Teams of Skype bellen. De dienst maakt het dus mogelijk om de Microsoft Office-omgeving op de desktop te verbinden met de traditionele telefonieomgeving.

Jan-Willem van der Meij: “Deze hele ontwikkeling is gestart in de grootzakelijke markt, bestemd voor multinationals die op één platform intern kunnen communiceren. Skype for Business was al veel meer gericht op externe communicatie. Wat je nu ziet, is dat de oplossingen multiplatform worden: er zijn nu ook chat-, WhatsApp- en Social Media-koppelingen mogelijk. Het Microsoft Teams-platform an sich heeft zijn waarde voor bedrijven, en wordt door zijn veelzijdigheid ook steeds interessanter voor het MKB. Dan is het de vraag of
een bedrijf nog een aparte telefonieomgeving nodig heeft. Voor het ene bedrijf is dit logisch, voor het andere niet. Of een eindklant nu kiest voor Microsoft-only of voor een koppeling met een Avaya of Unify; oneCentral ondersteunt dat hele pakket. Wij kunnen dus ook helpen
om die beslissing te nemen en te kijken wat het meest efficiënt is. Doordat wij wereldwijd, maar ook vooral in Europa alle nummers kunnen overnemen, kunnen we voor bedrijven die internationaal werken met meerdere vestigingen in één keer die hele omgeving aanbieden en alle communicatie overal op dezelfde manier inrichten. Zo bevorder je de bereikbaarheid van de juiste personen en daarmee de tevredenheid van niet alleen de collega’s onderling maar ook hun klanten.”

Waarmee onderscheidt oneCentral zich van andere providers?
“Doordat wij een klein, flexibel bedrijf zijn, zijn wij veel beter in staat om vervelende zaken als nummerplannen in deze oplossing te integreren. Dat is voor veel bedrijven erg lastig. Wij zijn dermate ingericht dat wij heel makkelijk enkele nummers uit honderd blokken kunnen routeren, internationale nummers kunnen koppelen en eventueel premium of gratis nummers kunnen koppelen. Wat ons onderscheidt, is dat wij heel snel specifieke problemen kunnen tackelen. Omdat het migratiepad van Skype naar Teams geen big bang is, maar een geleidelijke overgang, zijn wij in staat om ook de telefonieomgeving in diezelfde stap mee te laten bewegen. Dat klinkt eenvoudig, maar zeker voor de grote providers is dat moeilijk om los te trekken. Met onze omgeving kunnen we dat prima ondersteunen.”

“Daarnaast hebben wij in ons netwerk diverse fail-overs en schakelingen. Dus, wij routeren automatisch naar een alternatief nummer op het moment dat we een gesprek niet kunnen afleveren. Dit alternatieve telefoonnummer kan de klant zelf opgeven. Werkt de hele omgeving niet, dan sturen wij e-mails met de oproepen die niet gelukt zijn. Die krijgen klanten automatisch in hun e-mail binnen. Dit is maar een van de voorbeelden hoe ver oneCentral gaat in haar oplossing om bedrijfszekerheid en bereikbaarheid te garanderen. ”

Ben je business partner of system integrator en wil je met eigen ogen zien hoe Direct Routing van oneCentral werkt? Maak dan een afspraak via oneCentral.nl.

TBM 7

Tekst: Lisette Biesenbeek
Beeld: Karen Steenwinkel