LoketTelefonie helpt scholen met bereikbaarheid
Scholen en onderwijsinstellingen hebben momenteel genoeg op hun bord. Hoe fijn is het dan als ze zich geen zorgen hoeven te maken over hun communicatie? LoketTelefonie helpt inmiddels ruim 100 scholen in Nederland met vaste en mobiele telefonie en biedt nu ook moderne communicatiemiddelen zoals Microsoft Teams. Zo zijn scholen voorbereid op de toekomst.
Communicatie op een goede manier installeren, kan complex zijn. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden; vaste telefonie, draadloze toestellen, een telefooncentrale in de cloud of op locatie, smartphones, mobiele abonnementen en natuurlijk ook nog videobellen en Microsoft Teams. Tegen die achtergrond heeft directeur Rob Claassens van adviesbureau CastelloServe met enkele schoolbesturen in Eindhoven en omgeving het initiatief genomen tot LoketTelefonie.
De Eindhovense scholen waren op zoek naar betrouwbare en makkelijkere oplossingen voor hun telefonie en daar wordt door LoketTelefonie in voorzien. “We zien liever dat scholen hun kostbare tijd en budgetten besteden aan docenten en leermiddelen”, zegt Claassens. “Maar LoketTelefonie is meer dan kostenvoordeel. We willen scholen ook helpen met het verbeteren van hun communicatie en bereikbaarheid. Door het succes is dit initiatief opengesteld voor andere scholen. Inmiddels zijn circa 100 scholen in Nederland aangesloten. Zo kunnen schooldirecteuren zich concentreren op het faciliteren van goed onderwijs en zorgt LoketTelefonie ervoor dat ze profiteren van moderne communicatie, ook als ze weinig tijd of expertise hebben om zich erin te verdiepen.”
VoIP
Vrijwel alle scholen beschikken inmiddels wel over een variant van het moderne VoIP. Via die technologie bellen gebruikers via een afgeschermd deel van het internet of, zoals dat tegenwoordig heet, vanuit de cloud. Zo hoeven schoolbesturen niet te investeren in de aanschaf en het onderhoud van telefooncentrales. “VoIP is aanvankelijk gebruikt voor voordelig bellen en gebeld worden”, legt Claassens uit. “Moderne communicatie kan echter meer. Denk aan vaste en mobiele telefonie integreren zodat docenten bereikbaar zijn op één nummer. Daarnaast zijn videobellen en online samenwerken tegenwoordig erg populair. Maar dit alles werkt alleen als je het goed inregelt.”
Microsoft Teams
Daarom heeft Claassens de telefoniediensten van LoketTelefonie recent uitgebreid met Microsoft Teams. Hij werkt samen met het bedrijf oneCentral dat een communicatieplatform heeft waar diensten van grote leveranciers worden aangeboden via alle vaste en mobiele operators. Via LoketTelefonie kunnen scholen hun telefonie-abonnementen (vaste en mobiel) koppelen aan Teams en bellen medewerkers en docenten zo met hun huidige telefoonnummers van en naar Teams. “Dit is best een verandering voor medewerkers”, weet Claassens. “Maar afgelopen half jaar heeft laten zien hoe belangrijk het is dat scholen snel en eenvoudig communiceren met leerlingen en ouders. We kunnen daar overigens bij helpen met eenvoudige handleidingen of trainingen. Als scholen het stapje voor stapje doen, komt dat helemaal goed.”
Voor meer info: www.castelloserve.nl/lokettelefonie