KPN gaat koper uitfaseren, tijd voor een migratieplan
KPN stopt met de dienstverlening op koper en dit heeft impact op de dienstverlening van telecomresellers en IT-dienstverleners. oneCentral ondersteunt partners met klanten die nog gebruik maken van het kopernetwerk. Een goed migratieplan en tijdige communicatie zijn belangrijk zodat klanten tijdig overstappen op glasvezel.
KPN zal per 22 februari 2023 de eerste 2 miljoen adressen afsluiten van koper in gebieden waar glasvezel nu al beschikbaar is. Daarna worden elk kwartaal batches adressen uitgeschakeld. Na ongeveer drie jaar is koper dan helemaal uitgefaseerd. Het Service Team van oneCentral verzamelt periodiek informatie over de ontwikkeling van dit onderwerp en onderhoudt regelmatig contact met KPN om partners te ondersteunen bij de migratie van klanten.
Impact op resellers
De impact voor resellers van telecomdiensten is tweeledig. Als KPN stopt met koperdiensten, stopt ook de dienstverlening van resellers met klanten op koperaansluitingen. Bovendien is het niet verstandig voor klanten om nog langlopende contracten op koperdiensten af te sluiten. Eigenlijk is het advies om überhaupt geen nieuwe koperaansluitingen meer te verkopen. Naast het feit dat glasvezel kwalitatief beter en betrouwbaarder is en mogelijkheid geeft tot hogere bandbreedtes, biedt koper geen lange termijnoplossing meer.
Postcode-checker
KPN schat in dat ongeveer 80 procent van de locaties in Nederland een alternatief heeft voor koper. Op diverse bedrijfsterreinen is dat echter nog niet het geval. Op termijn zal ook in deze gebieden glasvezel aangelegd worden. oneCentral heeft een postcode-checker ontwikkeld met gedetailleerde informatie over de status van koperlijnen op adresniveau. Partners kunnen hier precies zien wanneer de uitfasering van koperdiensten op een specifiek adres is gepland. Ook is aangegeven met welke technologie deze lijnen worden vervangen. Partner hebben toegang tot de postcode-checker via de my.oneCentral portal.
Tijdig communiceren met klanten
Aangezien communicatie belangrijk is in projecten als deze raden we onze partners aan om tijdig te starten met de planning van en communicatie over de migratie van koper naar glasvezel. oneCentral heeft van alle partners in beeld welke klanten nog koperlijnen gebruiken en wat de verwachte transitiedatum is naar glasvezel. Dat maakt het makkelijker om gericht te communiceren naar klanten.
Goed migratieplan
Voor alle resellers is het belangrijk te beseffen dat koper er echt uit gaat. KPN gaat naar eigen zeggen geen koperinfrastructuur herstellen of vervangen die beschadigd is door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden. Ook zal de vraag naar glasvezel en monteurs toenemen naarmate de deadline nadert. Met een goed migratieplan ben je hier tijdig op voorbereid en kom je niet voor verrassingen te staan.
Met vragen over dit onderwerp kun je terecht bij ons Service Team.