Overnames, een toenemende focus op maatwerk en nieuwe (Cloud-)oplossingen die hun intrede doen. De telecom- en ICT-sector is volop in beweging, ziet Nico Dammers van oneCentral.

Dammers is general manager van oneCentral, dat al 20 jaar zakelijke communicatieoplossingen voor resellers levert. Het Haarlemse bedrijf heeft zodoende veel expertise aan boord, bijvoorbeeld als het gaat om het koppelen van lokale telefonie aan Microsofts nieuwe UC-dienst Microsoft Teams. “Dankzij Microsoft Direct Routing is dit sinds kort heel simpel. De Teams-client kan dan worden gebruikt om te bellen en gebeld te worden via de telecomprovider van de klant”, vertelt Dammers.

Nico Dammers, general manager oneCentral

Met Direct Routing is het niet meer nodig om nummers te migreren naar Office 365 of om bijvoorbeeld Skype CCE (Cloud Connector Edition) te implementeren. Er wordt een SIP-trunk gekoppeld aan een Session Border Controller die direct communiceert met Office 365. “Wij zetten volop in op deze dienst, omdat het partijen in staat stelt om écht onafhankelijk te zijn. Ze hoeven niet meer in zee met providers als KPN en T-Mobile, die in principe hun concurrenten zijn.”

Maatwerk en de cloud
Kijkend naar de telecom- en ICT-markt, onderscheidt Dammers een aantal interessante ontwikkelingen. “Allereerst zie je dat de markt langzaam maar zeker afstapt van generieke platformen en kiest voor communicatieoplossingen die op maat gesneden kunnen worden. De one-size-fits-all oplossing maakt plaats voor een combinatie van oplossingen waarmee partijen eigen communicatieoplossingen bouwen.”

“Daarnaast heeft de uitfasering van ISDN (in september 2019, red.) veel voeten in de aarde. Lange tijd was het goedkoper om niets te doen, maar bedrijven moeten nu toch echt op zoek naar een alternatief. VoIP wordt de standaard voor de communicatie-infrastructuur, maar er zijn natuurlijk verschillende manieren om het te implementeren, zoals met een SIP-trunk of Hosted Telefonie-oplossing.”

“Een andere trend is het ‘verclouden’. Van alles on-premise gaan we naar centraal gehoste oplossingen in de Cloud. Voordeel daarvan is betrouwbaarheid, schaalbaarheid en integratie met andere diensten. Dankzij de Cloud is het veel gemakkelijker om vaste en mobiele telefonie te integreren en onderdeel te laten uitmaken van het hele bedrijfstelefonienetwerk.”

OneCentral helpt resellers met de transitie naar de Cloud, iets wat door velen op de lange baan wordt geschoven. “Maar het hoeft helemaal niet complex te zijn. Wij ondersteunen partners en resellers bij de overstap met overzichtelijke all-in appliances van onder andere Unify en Avaya. Door de overgang zo simpel mogelijk te maken, is een Cloud-oplossing voor iedereen bereikbaar en betaalbaar.” Het bedrijf sorteert alvast voor op de toenemende vraag naar maatwerk door een platform met een modulaire opbouw te bieden. Hierdoor kunnen partners hun eigen maatwerkoplossing bouwen door componenten te kiezen. “Daarnaast opent het de deur voor de implementatie van functionaliteiten zoals rapportages, automatische call recording en transcriptie. Klanten hoeven geen pakketten meer aan te schaffen, maar kunnen de functionaliteiten as-a-service afnemen. Met de inzichten die ze opdoen uit bijvoorbeeld rapportages kunnen ze vervolgens nieuwe verdienmodellen ontwikkelen.”

Markt in beweging
Dat laatste is geen overbodige luxe, gezien de consolidatie op de markt die dit jaar is ingezet. Zo werd DX Groep BV, de Nederlandse holdingmaatschappij waaronder de Nederlandse provider dean one valt, overgenomen door de Britse telecom- en internetprovider Gamma Communications. Medio 2018 bundelde Within Reach Group, het moederbedrijf van Voiceworks, Summa, Intercity Technology, Xenosite en i4IP, haar krachten met de Duitse UC-specialist Swyx Solutions. “Een heleboel spelers in het kanaal hebben het financieel lastig. Veel partijen gaan samen omdat ze zien dat de markt krimpt. Er wordt steeds meer weggesnoept door de Microsofts van deze wereld.”

Bedrijven die hun businessmodel niet aanpassen, krijgen het daardoor zwaar. Dammers: “Je kunt een gestandaardiseerd, generiek platform aanbieden dat heel goed werkt, maar om de klant écht goed te bedienen, is maatwerk nodig. Klanten hebben de behoefte om snel te kunnen op- en afschalen, willen integratie met hun eigen omgeving en andere pakketten en moeten optimaal kunnen samenwerken met klanten en leveranciers. Flexibiliteit is daarvoor essentieel. Sowieso is samenwerking in de keten belangrijker dan ooit. Daarom zijn we onlangs gestart met de ontwikkeling van een ecosysteem waar partners elkaar van kennis en diensten kunnen voorzien.”

Zelf heeft oneCentral de handen ineengeslagen met het Nijmeegse bedrijf Com1, expert in netwerkbeveiliging. Samen bieden de bedrijven resellers de mogelijkheid om content screening, applicatiefiltering en extra beveiliging aan te bieden bovenop de mobiele diensten die ze verkopen aan eindklanten. De dienst geeft eindgebruikers – de ondernemer – meer grip op hun mobiliteit en laat ze bijvoorbeeld streamingservices als Netflix blokkeren. “Deze manier van waarde toevoegen, met oplossingen waar de klant écht wat aan heeft, is wat ons betreft de manier om de komende jaren succes te boeken in een markt die constant in beweging is.”

TBM 8

Tekst: Marco Mekenkamp
Beeld: Karen Steenwinkel