Eenvoudig bellen met Teams via bestaande bureautelefoons
Microsoft heeft begin december de preview versie gereleased van de SIP-gateway in Teams. Het belang van die lancering is groot, denkt technical support and presales consultant Kevin Cheng van oneCentral. “Bestaande bureautelefoons kunnen nu via het SIP-protocol communiceren met Microsoft Teams”, zegt Kevin die de gateway heeft getest op Yealink-toestellen. “Bellen met Teams is nu nog eenvoudiger dan mensen denken.”
De release van de SIP-gateway van Teams (weliswaar als preview versie) is volgens Kevin Cheng goed nieuws voor IT-resellers en -dienstverleners maar ook voor bedrijven en organisaties. Met de gateway kunnen SIP-toestellen namelijk eenvoudig worden geconfigureerd om te kunnen inloggen op Teams. “Zo kun je bellen en gebeld worden met je Teams-account”, legt Kevin uit. “Steeds meer bedrijven en organisaties overwegen om hun telefonie te integreren met de samenwerkingstools van Microsoft Teams want dat biedt allerlei voordelen. Omdat ze denken dat die integratie complex is, hebben velen nog koudwatervrees. Partners kunnen nu eenvoudiger met klanten en prospects in gesprek over bellen met Teams en hen laten zien dat het echt meevalt. Dat is misschien wel het grootste voordeel van deze gateway voor zowel partners als hun klanten.”
Hergebruik bestaande SIP toestellen
Een ander belangrijk voordeel van de nieuwe SIP-gateway is volgens Kevin dat klanten hun investeringen in hardware niet hoeven afschrijven als ze willen overstappen naar Teams bellen. “Veel klanten hebben afgelopen jaren geïnvesteerd in toestellen, maar die hoeven ze nu dus niet weg te gooien. Met deze koppeling van Microsoft kunnen ze de bestaande toestellen gewoon inzetten voor bellen via Teams. Na de afschrijfperiode kunnen ze alsnog nieuwe toestellen kopen die Teams wel native aan boord hebben of overstappen naar een andere manier van bellen met Teams. Dit is een enorme kostenbesparing voor klanten.”
Toestellen koppelen
De nieuwe SIP-gateway werkt op bestaande desktop SIP-toestellen van Cisco, Poly, Yealink en AudioCodes die kunnen communiceren met het SIP-protocol. Het Session Initiation Protocol maakt transport van data voor audio en video mogelijk voor onder meer Voice over IP (VoIP). Zodra met een toestel wordt ingelogd op Teams, krijgt het de configuratie toegestuurd vanuit het Microsoft-domein en krijgt de gebruiker instructies hoe hij/zij het toestel daadwerkelijk kan koppelen aan het Microsoft Teams-account. Als dat is gelukt, wordt het Microsoft-logo gepresenteerd op het display. Vervolgens zullen alle Teams-clients van het totale account ook aan het toestel worden gekoppeld en kan er gebeld worden. Een gedetailleerde uitleg van de stappen, staat in de tech-community van Microsoft.
Eenvoud en beheersbaarheid
Kevin denkt dat IT-resellers en -dienstverleners in staat zouden moeten zijn om deze exercitie uit te uitvoeren voor hun klanten. “Je hoeft als reseller geen Microsoft-partner te zijn om deze informatie te krijgen want Microsoft heeft het stappenplan vrijelijk beschikbaar gesteld. En het eindresultaat kun je steeds reproduceren”, zegt hij. “Houd er wel rekening mee dat het echt nog wel een preview versie is. Complexere functies zoals statusmeldingen en beschikbaarheid van de gebruiker zitten er niet in. Basisfeatures zoals bellen, gebeld worden en doorverbinden, meetings inbellen, niet-storen melding en voicemail met berichtmelding werken wel. En met de beheerapplicatie van Yealink is het voor beheerders mogelijk om lokale instellingen, zoals tijdzone, op afstand naar een toestel pushen.”
Desondanks is de gateway volgens Kevin ideaal om partners in een demo te laten zien dat een bureautoestel eenvoudig vanuit Teams ook telefoongesprekken kan opzetten. “Laat je klanten zien dat je met Teams kunt bellen naar alle nummers die je maar wilt en wijs hen op mogelijke kostenbesparingen die dit oplevert. Het verlaagt de drempel om in de wereld van Teams te stappen.”